جمعیت بزرگی از گیمرهای امروزی ترسی از بازیهای سخت ندارند و حتی به جرأت میتوانیم بگوییم که در همه حال به دنبال بازیهایی هستند که آنها را به چالش میکشد. کار به جایی رسیده است که حتی بازیهای بزرگ و پرهزینه هم حاضرند تجربهای سخت مقابل مخاطب خود بگذارند. با این حال، این جریان یکی دو دهه در صنعت بازی غایب بود و اگر به دنبال تجربهای سخت و چالشبرانگیز بودیم، در معدود بازیها باید سراغ آن را میگرفتیم. یکی از این بازیها سری نینجا گایدن بود.
ریشهی سری بازیهای نینجا گایدن به بازیهای اکشن سخت دورهی نینتندو بازمیگردد. کار نینجا گایدن با بازیهای دو بعدی اکشن روی فامیکام یا همان میکرو خودمان آغاز شده است. بازیهای نینجا گایدن به قدری سخت بودند که به جرأت میگوییم، اگر کسی میگوید آنها را روی کنسولهای قدیمی و اصلی تمام کرده، عینا دروغ میگوید. در مقابل این سختی بزرگ هم حس خوب پیروزی قرار داشت؛ حس خوب عبور از چالش و مانعی بزرگ که معمولا محقق نمیشد، اما کسی که به آن پیروزی میرسید، کاملا خود را بالاتر از بقیه میدید.
استودیوی بازیسازی «تیم نینجا» که چند سالی مشغول ساخت سری بازیهای مبارزهای «زنده یا مرده» بود، با عرضهی اولین ایکسباکس تصمیم به ساخت یک بازنگری بر سری قدیمی نینجا گایدن برای این پلتفرم گرفت و در پی این تصمیم بازیهای مدرن نینجا گایدن خلق شدند. اولین قسمت این مجموعه بازیها با روندی شگفتانگیز که مهارت و اعصاب گیمر را به چالش میکشید، جان تازهای به بازیهای اکشن سوم شخص بخشید و به دلیلی دیگر برای ساخت بازیهای این سبک تبدیل شد.
نینجا گایدن جدید، نه تنها چیزی از بازیهای اصلی و قدیمی این مجموعه کم نداشت، بلکه تجربهای فراموش نشدنی و دقیق از کنترل یک نینجا را در اختیار مخاطب خود میگذاشت. بازی کردن نینجا گایدن این حس را به مخاطب خود القا میکرد که انگار به معنای واقعی کلمه جا پای یک نینجا گذاشته است.
نینجا گایدن بهعنوان یک بازی بسیار سخت که به مذاق همه خوش نمیآید، موفقیت خوبی کسب و در همین راستا هم مجموعهی جدید نینجا گایدن با عرضهی نسخههای مختلف و دنبالههای متعدد ادامه پیدا کرد. در ادامه با یک بازی نینجایی اکشن بزرگتر و گستردهتر و صد البته بسیار سختتر در قالب نینجا گایدن ۲ روبهرو شدیم. نهایتا هم سازندگان این مجموعه با تصمیمهای نه چندان صحیح خود تلاش کردند تا تجربهی خاص نینجا گایدن را به شکلی متفاوت در نینجا گایدن ۳ برای مخاطبی جدید دوباره تکرار کنند؛ تلاشی که در ابتدا با موفقیت فاصلهای بسیار داشت، اما پس از آپدیتها و تغییرات پشت سر هم به سطح قابل قبولی در این مجموعه رسید.
تجربهی دوباره تمام این جریانها به لطف عرضهی بستهی بازیهای نینجا گایدن ممکن شده است. تمام قسمتهای مجموعهی نینجا گایدن به صورت بازسازی شده در بستهای به نام Ninja Gaiden Master Collection برای کنسولهای امروزی و کامپیوتر عرضه شده است.
بازیها به بهترین شکل ممکن و به صورت بازسازی شده اجرا میشوند، اما نسخههای اصلی نیستند. در واقع با نسخههای «سیگما» طرف هستیم. در حالی که این موضوع شاید برای طرفداران اصلی نینجا گایدن که به دنبال همان بازیهای اصلی بودند، خوشایند نباشد، اما با تغییراتی طرف هستیم که از سوی خود سازندگان اصلی مجموعه اعمال شدهاند و نهایتا تجربهی کلی بازی را متعادلتر و بهتر کردهاند؛ حتی اگر در نهایت با روندی کمی متفاوت روبهرو شده باشیم.
هر کدام از قسمتهای سهگانهی نینجا گایدن روند خاص خود را به مخاطب ارائه میدهند. مکانیکهایی که قسمت اول بهعنوان پایه و اساس مجموعه ثبت میکند، در قسمتهای بعدی به شکلی بزرگتر اما متفاوت دنبال میشود. تجربهی هر کدام از قسمتهای نینجا گایدن هم بهعنوان یک بازی اکشن سوم شخص عالی، حسابی سرگرمکننده و لذت بخش است و به لطف تعداد زیادی بستهی الحاقی مختلف و مراحل جدیدی که در نسخههای کاملتر بازیها افزوده شده بودند، میتوانیم بگوییم که Ninja Gaiden Master Collection بستهای کامل و بزرگ است که میتوند حتی صد ساعتی ضمن خرد کردن اعصابتان، بسیار هم سرگرمتان کند.