ورود به سایت

بازنشانی رمز عبور

تا کنون ثبت نام نکرده اید؟ثبت نام

عضویت

شماره موبایل یا ایمیل را وارد کنید

پسورد را وارد کنید

ثبت نام

سبد خالی

نقد و بررسی بازی Amnesia: Rebirth

اگر از من لیستی از بهترین بازی‌های که در عمرم به اتمام رسانده‌ام درخواست شود، بدون شک دو بازی «فراموشی: تنزل تاریک» (Amnesia: The Dark Descent) و «سوما» (SOMA)‌ در این لیست جا خواهند گرفت. هر دو بازی ساخته‌ی استودیوی «فریکشنال گیمز» (Frictional Games) هستند. جدیدترین اثر استودیوی فریکشنال گیمز به نام «فراموشی:‌ تولد دوباره» (Amnesia: Rebirth) عرضه شده و با توجه به آثار قبلی کم‌نظیر این تیم انتظارات بسیار بالایی از این بازی وجود دارد.

نظر دادن راجع به بازی فراموشی: تولد دوباره آسان نیست. از مدت زمان حدودا ۸ ساعته‌ای که در حال تجربه‌ی تولد دوباره بودم با نیمه‌ی اول این بازی مشکلات جدی داشتم. تقصیر خود اعضای تیم فریکشنال گیمز است که با خلق آثار باکیفیت و جریان‌ساز، انتظاراتی بسیار بالا در مخاطب ایجاد می‌کنند. البته با پیشروی و رسیدن به قسمت‌های جذاب‌تر این بازی، کم‌کم به آن علاقه پیدا کردم و در انتهای بازی با خودم گفتم شاید دوباره این اثر را تجربه کنم.

با وجود این که تولد دوباره در حد و اندازه‌ی تنزل تاریک یا سوما نیست اما می‌توان گفت که با اثری خوش‌ساخت و سرگرم کننده طرف هستیم که گاهی اوقات شما را می‌ترساند و روایت جالبی دارد. در ابتدای بازی سازنده‌ها متنی به شما نشان می‌دهند که تمام جهت گیری ساخت این بازی و هدف آن را بیان می‌کند: «این بازی برای برنده شدن نیست. صرفا در دنیا و داستان بازی غرق شوید.»

پیش از سفر

بد نیست قبل از بررسی بازی فراموشی: تولد دوباره، نگاهی به آثار قبلی استودیوی فریکشنال گیمز و تاثیر آن‌ها روی هنر بازی‌های ویدیویی بیاندازیم. البته بسیاری از ویژگی‌های بازی‌های قبلی این استودیو در بازی فراموشی: تولد دوباره نیز وجود دارند و بررسی آن‌ها در بازی‌های قبلی می‌تواند درک ما را از این بازی بالا ببرد. استودیوی مستقل فریکشنال گیمز کار خود را با ساخت دو بازی ترسناک «پنامبرا» (Penumbra) شروع کرد. تا پیش از ساخت این بازی، شناخته شده‌ترین بازی‌های ترسناک مانند سری سایلنت هیل و رزیدنت ایول روش‌هایی برای مبارزه مستقیم و مقابله با دشمنان در خود داشتند. در مقابل این بازی‌های ترسناک کلاسیک، بازی‌های پنامبرا روش مبارزه‌ی قابل اتکا نداشتند و بهترین روش برای مقابله با دشمنان در آن‌ها فرار کردن و پنهان شدن بود.

پس از سری پنامبرا، فراموشی: تنزل تاریک ساخته شد که به جرات می‌توان تاریخ سبک ترسناک بازی‌های ویدیویی را به قبل و بعد از بازی تنزل تاریک تقسیم کرد. بازی جدید استودیوی فریکشنال گیمز مبارزه را به طور کامل دور انداخت. در بازی فراموشی: تنزل تاریک روش‌های اصلی شما برای مقابله با دشمنان فرار کردن و پنهان شدن هستند. با وجود این که بخش‌های دلهره‌آور این بازی واقعا ترسناک هستند اما ترس اصلی که بازی فراموشی:‌ تنزل تاریک ایجاد می‌کند از تهدیداتی که در بازی برای جان شخصیت بازی وجود دارند، سرچشمه نمی‌گیرد. ترس اصلی که توسط بازی تنزل تاریک ایجاد می‌شود حاصل داستان تاریک و درگیر کننده‌ی آن است که حتی پس از اتمام این بازی تا مدت‌ها شما را درگیر نگه می‌دارد. این داستان به لطف گیم‌پلی ساده اما درگیر کننده و اتمسفر محیط‌های این بازی حسابی شما را در خودش غرق می‌کند.

سفری بدفرجام منجر به انتخابی سخت می‌شود.

بازی فراموشی:‌ تولد دوباره